Active Beauty
Samoučinkovitost: psihoterapeutica donosi pojašnjenje pojma
Tekst: , Mag.a Marion Kolloczek, LL.M.

Mogu!

Samoučinkovitost: psihoterapeutica donosi pojašnjenje pojma

Mag. Marion Kolloczek psihoterapeutica je s praksom u Beču. Jedan od njezinih profesionalnih fokusa je samoučinkovitost. Sve što o tome vrijedi znati, otkrila je u intervjuu za ACTIVE BEAUTY.

1. Mag. Kolloczek, što je samoučinkovitost?

Samoučinkovitost sposobnost je djelotvornog ostvarivanja u vlastitom životu. Svaka osoba raspolaže ovom sposobnošću i manifestira je svakodnevno u raznim postupcima kojima utječe na svoj život.

Međutim, ljudi se razlikuju prema vlastitom uvjerenju da se mogu nositi s novim ili teškim izazovima na temelju vlastitih vještina. Upravo to definira pojam samoučinkovitosti koji je skovao američki psiholog Albert Bandura 1970-ih. Osoba koja vjeruje da može uspješno izvršiti željene radnje čak i u teškim situacijama i time nešto postići, ima visoka očekivanja od samoučinkovitosti. S druge strane, oni koji sve više obraćaju pažnju na vanjske okolnosti, druge ljude, slučajnost, sreću i ostale čimbenike na koje ne možemo izvršiti utjecaj, kao uzročne sveze, imaju niska očekivanja na razini samoučinkovitosti. U praksi se očekivanja od samoučinkovitosti i samoučinkovitost često koriste kao sinonimi.

2. Zašto je samoučinkovitost važna?

Osjećaj da možete biti učinkoviti u vlastitom životu osnovni je preduvjet za oblikovanje života prema vlastitim zamislima.

Ako vjerujete u sebe i svoje sposobnosti, moguće je zadržati djelotvornost, fleksibilnost i kreativnost, čak i u izazovnim situacijama. Zbog svojih pozitivnih osnovnih uvjerenja, samoučinkoviti ljudi postavljaju više ciljeve i slijede ih dosljednije i ustrajnije. Dulje ostajete motivirani i nije vas lako obeshrabriti kad ne uspijete.

Samoučinkovitost je stoga važan temelj za psihološku i fizičku dobrobit te za visoko zadovoljstvo životom.

3. Kako se samoučinkovitost manifestira?

Samoučinkoviti ljudi sa samopouzdanjem rješavaju nove zadatke. Smireno se suočavaju s poteškoćama, jer su sigurni u svoje sposobnosti. Uvjereni su da sami mogu prevladati probleme i nositi se s iznenađenjima. S dobrom samoučinkovitošću, nove zadatke doživljavaju kao izazov, a ne kao prepreku. Na primjer, ako im šef zada novi zadatak, mogu mu pristupiti s povjerenjem, ciljano koristiti vlastite snage i ostati motivirani dugo vremena.

Samoučinkovita osoba također sebi postavlja konkretne ciljeve, na primjer, u sportu, i ciljano ih slijedi, na primjer, dosljednim treniranjem.

4. Kako se razvija samoučinkovitost?

Samoučinkovitost se razvija kod dojenčadi, točnije, u vrijeme kada još nisu svjesna svog “ja”. Kada dojenče izrazi potrebu i majka reagira na odgovarajući način (na primjer, doji uplakano dojenče), osoba doživljava samoučinkovitost. Tijekom razvoja sve više iskustva stječe se vlastitim radom. Kada vlastita djela daju željene rezultate, jača se i osjećaj samoučinkovitosti.

5. Koja su četiri izvora samoučinkovitosti?

1. Vlastita iskustva

Iskustva uspjeha najjače su sredstvo izgradnje samoučinkovitosti. Svatko tko svlada teške situacije i pripiše to svojim sposobnostima, stječe povjerenje u sebe da može uspješno svladati daljnje prepreke.

2. Iskustva uzora

Ljudi koji su se snašli u teškim situacijama, mogu poslužiti kao uzori. Učinak je posebno dobar ako je uzor što sličniji osobi koja ga prati, i može jasno opisati poteškoće i strategije suočavanja koje su se pojavile tijekom procesa.

3. Ohrabrenje drugih osoba

Ako drugi ljudi vjeruju u vaše sposobnosti i to otvoreno izražavaju, to također pozitivno utječe na vašu samoučinkovitost. Ljudi koji su vam bliski, pružaju vam posebnu podršku. Poznaju vaše jake strane i sposobnosti i mogu oslikati vjerodostojnu sliku uspjeha.

4. Niska razina emocionalnog uzbuđenja

Visoko uzbuđenje kada se suočite s izazovima kao što je lupanje srca, često se tumači kao nedostatak vještina suočavanja. Niža razina uzbuđenja u teškim situacijama, koja se može postići, na primjer, tehnikama opuštanja, posljedično dovodi do više razine samoučinkovitosti.

6. Kako se manifestira niska razina samoučinkovitosti?

Ako je razina samoučinkovitosti niska, osjećate se prepušteni na milost i nemilost vanjskim čimbenicima. Javlja se osjećaj nemoći i to ima negativan učinak na motivaciju, izvedbu, psihičko i fizičko blagostanje i zadovoljstvo životom. Mogu se javiti anksioznost i depresija.

7. Kakve veze otpornost ima sa samoučinkovitošću?

Otpornost je unutarnji otpor koji se manifestira sposobnošću prevladavanja teških životnih situacija bez trajnog oštećenja.

Kada vjerujete svojoj samoučinkovitosti, lakše se nosite s poteškoćama i neuspjesima. Tako jačate otvorenost. U isto vrijeme, otpornost također promiče samoučinkovitost, jer na samoučinkovite ljude vanjski čimbenici nemaju tako jak utjecaj. Ova dva čimbenika stoga podupiru jedan drugoga.

8. Što je emocionalna, profesionalna ili socijalna samoučinkovitost?

Emocionalna samoučinkovitost mogla bi se shvatiti kao spremnost da se priznaju vlastiti osjećaji, da se s njima nosi i da se tumače na najkorisniji mogući način. Na primjer, emocionalno samoučinkovita osoba ne bi zanemarila osjećaj straha koji se pojavljuje pred velikim izazovom niti bi je to paraliziralo. Umjesto toga, osoba bi svjesno percipirala osjećaj, protumačila ga kao dokaz važnosti izvršenja zadatka i, u isto vrijeme, nastavila vjerovati u svoje sposobnosti.

Savjet: ovdje saznajte, na primjer, kako se nositi sa strahom od ponedjeljka.

Profesionalna samoučinkovitost izražava činjenicu da ste već prepoznali brojne vlastite snage koje vam daju samopouzdanje da možete stvoriti i postići nešto koristeći vlastite snage u profesionalnom kontekstu.

Društvena samoefikasnost uvjerenje je da se može utjecati na društveni kontekst. To je vidljivo, na primjer, u aktivnom oblikovanju odnosa. Samoučinkoviti ljudi prepoznaju svoju sposobnost utjecaja pa, na primjer, mogu održavati prijateljstva ili prekinuti veze. Sebe i svoje potrebe unose u međuljudske situacije na odgovarajući način.

9. Koja je razlika između samoučinkovitosti i samopouzdanja?

Samopouzdanje znači vjerovati u vlastite snage i sposobnosti. Samoučinkovitost se više izražava u konkretnim idejama za djelovanje. Na određeni način spaja samopouzdanje s uvjerenjem da je moguće ispuniti zadatke ili postići ciljeve.

Dodatni savjet: ovdje saznajte, na primjer, što ženama pomaže u napredovanju na poslu.

10. Kako možete promicati samoučinkovitost?

Svjesno prikupljanje iskustava o vlastitoj učinkovitosti potiče samoučinkovitost. Oni koji doživljavaju samoučinkovitost u svakodnevnom životu, sve više vjeruju da mogu napraviti razliku i ovladati situacijom koristeći vlastitu snagu, čak i kada su suočeni s većim izazovima.

Osim toga, potrebna vam je zdrava razina optimizma i pozitivan pogled na sebe i budućnost. Moj savjet: ako imate unutarnjeg kritičara, pronađite i unutarnjeg najboljeg prijatelja koji može komentirati vaše postupke na uvažavajući način. Tako ćete se moći ohrabrivati i biti ponosni na sebe!

11. Tri savjeta za jačanje samoučinkovitosti

1. savjet: iskoristite manevarski prostor!

Na primjer, ako ste bolesni i prikovani za krevet, što možete učiniti da malo poboljšate svoju situaciju? Lijek protiv kašlja, drugi pokrivač, čitanje knjige – ozbiljno shvatite svoje dobro i doprinesite mu. Samoučinkovitost iskazuje se i traženjem podrške od nekoga! Ujedno, ispunjavanje vlastita života lijepim sadržajima ili traženje pomoći ima veze s vlastitim samopoštovanjem.

2. savjet: definirajte male, konkretne akcijske ciljeve!

Usmjerite se na stvari koje možete učinkovito i odmah implementirati. Na primjer, umjesto "Želim biti potpuno u formi.", recite "Ovaj tjedan idem u šetnju." Dodatno, ovdje možete saznati više o zdravom svakodnevnom životu.

3. savjet: osvrnite se na uspjehe!

Mnogi ljudi pripisuju uspjeh sreći ili slučaju. Gledajte pažljivije! Koji je vaš doprinos u tome, zahvaljujući kojim vještinama te to postigli? I veselite se što ćete ih sljedeći put ponovno moći aktivirati!