Active Beauty
Ova 4 savjeta stručnjaka povećavaju Vašu motivaciju

Pitali smo logoterapeuta Christopha Schlicka kako da podignemo svoju razinu motivacije.

Ova 4 savjeta stručnjaka povećavaju Vašu motivaciju

Često nam teško pada prevladati svoju unutarnju lijenost. Ali zašto se neke osobe mogu lakše motivirati od drugih? I uz to: Može li se po tom pitanju išta promijeniti?

Posebice kada nam vanjske okolnosti – poput posljedica Covida-19 – nameću svoje granice, teško nam pada pronaći motivaciju. Ali motivacija u najboljem slučaju proizlazi iz nas samih. I uz to: Motivaciju je moguće podići: uz ove savjete logoterapeuta i psihološkog savjetnika Christopha Schlicka.

Motivirati sebe: Zašto nam to nekada tako teško pada?

Jedni samo krenu, dok se drugi svakodnevno bore protiv svoje zakorjele lijenosti – i izgube u tome. U čemu je stvar? Prema Christophu Schlicku to je, između ostalog, povezano s iskustvima iz našeg djetinjstva i time s pitanjima: Jesam li po prirodi znatiželjna osoba i rado upoznajem nove stvari? Ili sam netko tko je više plašljiv i tko izbjegava nova iskustva? „Jednostavno rečeno radi se o pitanju: Koji je moj osnovni koktel iz kojeg si smijem točiti piće?“, govori logoterapeut.

Ako nas kao dijete nitko od odraslih nije uvijek iznova ohrabrivao da ne odustajemo ni kod izazova, nego da nastavimo: onda učimo „da se ne isplati jer ništa se na kraju neće izroditi“. Nakon takvog iskustva teže nam kasnije kao odraslima može pasti motivirati se.

 

Ekstrinzična ili intrinzična motivacija: Što je što?

Ekstrinzična motivacija je vanjski podražaj. „Primjerice, kada mi priđe prijatelj i kaže: ‚Hajmo sljedeći tjedan ići na penjanje na ono brdo’“, govori Schlick. Ili kada s nekim određenim projektom možete zaraditi puno novca: Tada je novac ekstrinzična motivacija zbog koje taj projekt izvršavam. Sâm projekt samo je sredstvo za to.

Intrinzična motivacija, pak, znači: Radim nešto zašto što je MENI važno. Podražaj potječe iz nas samih: Sam/a odlučujem da ću se popeti na to brdo ili ići trčati jedan krug na stazi. Ili kada ste znatiželjni da naučite jedan novi sport – a da pritom ne slijedite određeni cilj poput mršavljenja – onda će motivacija za to doći iz Vas samih. Znatiželja za novim sportom intrinzično Vas motivira.

Pronalazak motivacije: Kako da doznam što me motivira?

Schlick zna da je to jedan od najtežih zadataka: „Tu je ključno neprestano isprobavati!“ I tome biste pažljivo trebali pristupiti te se uvijek iznova pitati: Kako se osjećam dok to radim? Čini li mi to dobro? Usudite se nadići neke sitnice i više osjećajte, nego što razmišljate o tome, savjetuje stručnjak.

Svi mi, doduše, imamo jednu unutarnju ‚kategoriju‘ koja nam govori je li nešto ispravno ili pogrešno. Ali: Ona nam u biti uopće ne pomaže, govori stručnjak. Jer: „Tu su nam kategoriju nametnule moralne instance i naviknuli smo se na to da je slijedimo.“ Zato radije doznajte služi li određeni pothvat Vašem razvoju i podupire li Vašu osobnu slobodu.

4 savjeta: načini da podignete svoju motivaciju

  1. Kontinuirano preispitivanje

Što može pomoći u pronalasku vlastitih motiva kada se uvijek iznova preispitujete zašto nešto činite. Ako biste, primjerice, htjeli više se voziti biciklom, razmotrite zašto to želite, što će Vam to donijeti i je li bicikl uopće pravi izbor za Vas: Ide li to uz mene i je li mi zaista važno? „Preispitajte to uvijek najmanje dva do tri puta jer se možete motivirati samo ako nešto zaista želite. Na taj će se način Vaša motivacija sve više izdvojiti.“

  1. Vježba: zapisivanje svakodnevnih ciljeva

Možete pokušati i s ovom vježbom: „Zapišite svaki dan ujutro dvije stvari koje biste tijekom dana rado htjeli napraviti. I navečer dvije stvari u kojima ste taj dan stvarno uživali. Oni ne moraju biti povezani ni na koji način. Ako to radite nekoliko dana ili tjedana, steći ćete sasvim drugu svijest o Vašem danu i odjednom ćete reći: Hej, veselim se današnjem danu!“

  1. Krenite malim koracima

Može biti korisno velike pothvate razlomiti na manje korake. Pri svakom se koraku pitajte: Za što mi ovo vrijedi? I onda to prenesite na veliki cilj. Jer: Redovito uspješni mali koraci ohrabruju Vas i motiviraju za veće korake. „To je kao u planinarenju: Uvijek moram napraviti male stanke, da predahnem – i odjednom se nađem na cilju.“

  1. Uvježbavanje navika: Potrebno je vrijeme

Motivacija znači rad. Osobe koje već posjeduju zdravu motivaciju govore: Činim to rado. Nije mi naporno. Oni koji žele razviti motivaciju, za njih će u početku biti teško. Schlick zna: „Ponekad si figurativno moramo svezati mamac pred usta i reći: Za to ću ići još jedan korak, još malo mogu izdržati.“ S vremenom ćete uvježbati jednu novu naviku i motiviranje će Vam sve lakše padati.