Menu

Meditacija: Neka nova bezbrižnost

Dovesti u red košmar u vlastitoj glavi.

Home » Užitak » Meditacija:Neka nova bezbrižnost - 02.2016

Meditacija. Dovesti u red košmar u vlastitoj glavi. Odagnati stres. Ne biti u potrazi ni za čime. Pronaći vlastiti unutarnji mir. Meditacija je jedan od najučinkovitijih načina za postizanjem opuštenosti. Od duhovnih vježbi ne profitiraju samo menadžeri koji su doživjeli profesionalno sagorijevanje ili pak druge više ili manje poznate osobe.

Dosad su se u našoj glavi odvijali scenariji kao da su se u njoj nastanili divlji majmuni. Jedan bi vikao: „Nemoj zaboraviti platiti račune za struju!“ Drugi opet: „U tri sata imaš dogovoren sastanak s poreznim savjetnikom!“ Sljedeći je kreštao: „Moraš odgovoriti na još jedna e-mail!“ I dok telefoniramo, na brzinu provjeravamo je li stigla nova pošta, popis za kupnju ili barem raspored za sljedeće sate. Navečer često ne znamo gdje nam je glava. I dok vika u glavi popušta, teškom se mukom uspijevamo isključiti. Ako ste se pronašli u ovome, meditacija je pravo rješenje za Vas.

Grup meditira

Moderno opuštanje. Meditacija je učinkoviti način za postizanje unutarnjeg mira i očuvanja zdravlja.

Moderno opuštanje

“Meditacija može zaustaviti tipične svakodnevne automatizirane radnje,“ objašnjava dr. Ulrich Ott, diplomirani psiholog na njemačkom Sveučilištu u Gießenu i autor knjige o meditaciji. Ljudima koji pate od stresa preporučuje da umjesto tableta za smirenje probaju tehnike opuštanja koje potječu s Dalekoga istoka. Već godinama proučava učinke meditacije na funkciju i strukturu mozga, no premda se znanost odavno bavila ovom posebnom vrstom duhovnoga usporavanja, mnogima se na samu spomen pred očima pojavljuje slika yogija koji levitiraju u sjedećem položaju. Ott smatra: „Meditacija se često svrstava u područje religije i ezoterike, uslijed čega se skeptični suvremenici postavljaju tako da sve odbijaju.“ Korijenje njihove skepse, koja nije sasvim neopravdana, neraskidivo je povezano s religioznim ritualima.

Dr. Ulrich Ott, psiholog

„Meditacija umiruje duh, pruža nam više suosjećanja, približava nas našem unutarnjem “ja” i čak može ublažiti simptome nekih bolesti”

U međuvremenu su brojne studije dokazale da duhovne vježbe djeluju ne samo na tjelesnoj, nego i na duševnoj i duhovnoj razini. Ott to djelovanje opisuje na sljedeći način: „Meditacija dugoročno mijenja strukture u mozgu, pomaže da se postigne bolji osjećaj prema životu, povisuje koncentraciju i usredotočenost.“ Nadalje, prema istraživačima, utječe na imunitet i procese iscjeljenja u cijelome tijelu, a može se pozitivno odraziti i na probleme u krvožilnome sustavu, kao i na probleme sa profesionalnim sagorijevanjem i visokim krvnim tlakom. „Nitko ne tvrdi da uz meditaciju možemo zaboraviti na bolesti. No liječnici i psiholozi do sada su prerijetko koristili činjenicu kako meditacija ima određeni utjecaj na naše zdravlje,“ ističe znanstvenik. „U međuvremenu je meditacija uvrštena u proces liječenja pacijenata na klinikama primarno radi poboljšanja njihovih simptoma, a ne radi duhovnog prosvjetljenja.“

Različiti putevi

Tai-Chi Meditacija

Borilačke vještine. Pokušajte meditirati putem raznih vještina: Tai-Chi.

Većina ljudi koji započnu s meditacijom isprva žele pronaći izlaz iz zatvorenoga kruga u vlastitome životu. „Svatko može naučiti kako promijeniti unutarnje stanje u smjeru uspostavljanja mira i opuštenosti“, ističe Ott koji uz tečaj meditacije drži i tečajeve joge koje preporučuje i djeci. Pritom je najvažnija vrlina koncentracija. Kod svih oblika meditacije riječ je poglavito o usmjeravanju našeg pogleda prema unutra. No postavlja se pitanje, kako se to meditira? „Na ovo pitanje puno je mogućih odgovora jer postoji mnoštvo različitih tehnika meditacije,“ ističe Ott. Neke sadrže pokrete tijela poput tai-chija, qigonga, hatha-joge ili plesa derviša. Neke druge metode uključuju ponavljanje meditacijskih slogova ili cijelih rečenica, mantri: OM. Ott: „U sklopu ostalih tehnika radi se na promatranju meditacijskih slika (mandali), usredotočenog gledanja u jedan plamen svijeće ili u unutarnje, zamišljene slike.“ Teško je reći koja metoda kome najviše odgovara. Vlastiti način disanja idealan je meditativni objekt za početnike: „Disanjem se pažnja preusmjerava s vanjske okoline na unutrašnjost našega tijela.“ Stručnjaci za meditaciju smatraju kako disanje može biti svjesno upravljano jer se prilikom disanja pomiču dijafragma i prsni koš. „Uz to se osjetila u području nosne šupljine mogu smatrati kao sidrište usredotočenosti.“

Tehnike disanja pri meditaciji,

Korisno. Svijeće, ogrlice, medaljoni ili tehnike disanja. Za svakoga po nešto.

Transcendentalna meditaciija

Još nije istraženo koje metode najbolje pomažu. Dr. Ulrich Bauhofer ayurvedski je liječnik koji podučava transcendentalnu meditaciju (TM). Na svoje posebne seminare polaznike nagovara riječima kako se prazni energetski kapaciteti mogu ponovno napuniti, no moramo znati kako. Nije komplicirano, nije teško, ne iziskuje puno vremena. Jedino moramo donijeti odluku kako paziti na vlastitu energiju i naučiti kako ponovno osjećati same sebe te kako se ne uspoređivati s drugima. Redatelj David Lynch, Clint Eastwood, Jeff Bridges ili Orah Winfrey već dugo meditiraju prema metodi TM-a. Prije deset godina Lynch je osnovao zakladu koja približava meditaciju ljudima s posttraumatskim poteškoćama.

U SAD-u se već odavno nude vođeni tečajevi meditacije u svrhu smanjenja stresa.

Osviještenost tijela koja pomaže

Liječnici i psiholozi često preporučuju tehniku Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Jon Kabat-Zinn, professor emeritus na Medicinskom sveučilištu Massachusetts povezao je budističke elemente sa zapadnim prirodnim znanostima. Danas se MBSR primjenjuje kao prateća terapija protiv stresa, depresije, napadaja straha i bolova. U Danskoj učitelji imaju priliku iskusiti kako učenici pod utjecajem meditacije pružaju više suosjećanja i prijateljskih gesta. Uzmimo za primjer vođenu meditaciju body scan. Inicijator i autor bestselera Peter Hreg objašnjava: „Studentima nastavničkih predmeta preporučujemo da svakodnevno meditiraju po dvadeset minuta. U to vrijeme bi trebali ostvariti više kontakta s vlastitim tijelom, srcem, unutarnjim mirom i pritom pokušati prenijeti kvalitetu tog odnosa na druge. Nakon body scana i djeca su jako otvorena i prijemčiva.“ To polako, ali osjetno mijenja život, ističe Hreg: „Počnete pristupati djeci, ali i odraslima svojim cijelim bićem – tijelom, srcem i razumom.“ Poznate osobe – zvijezde govore o transcendentalnoj meditaciji.

Od Beatlesa do  Cameron Diaz

Brojne poznate osobe meditiraju prema učenju indijskoga gurua za meditaciju, yogija Maharishija Mehesha. Nekoć su to bili Beatlesi, a danas tu to zvijezde poput američke TV-voditeljice Oprah Winfrey, redatelja Davida Lyncha, Clinta Eastwooda, Katy Perry, Jeffa Bridgesa, Jennifer Aniston, Hugha Jackmana, Eve Mendes, Gisele Bündchen ili Cameron Diaz.

Transcendentalna meditacija (TM) prikladna je za svakodnevnu praksu, a može se izvoditi u uredskoj stolici, u zrakoplovu ili na kauču.

Tehnika je jednostavna i relativno lako se uči. Želimo Vam puno uspjeha u svladavanju tehnika.

Gdje meditacija može pomoći

Stres

Ako patite od kroničnih bolova, skloni ste strahu ili depresiji, onda znate kako se ti problemi pod utjecajem stresa još više mogu pogoršati. Meditacija može djelovati protiv takvih tjelesnih reakcija. Pozitivan učinak treninga pažnje znanstveno je dokazan u slučajevima kroničnih bolova, bolesti srca, raka i psihičkih poremećaja. Određene meditativne metode mogu pridonijeti smanjenju centra za strah u mozgu pa ni osjećaj stresa nije toliko velik. Osoba koja meditira manje se žali, ima više suosjećanja. Meditacija može biti potpuno svrsishodna za psihički bolesne osobe koje pate od anksioznosti, sindroma graničnog poremećaja ličnosti ili depresije, što su dokazala i brojna ispitivanja.

Strahovi

U glavnoj bolnici u Massachusettsu 15 žena i muškaraca kojima je dijagnosticirana anksioznost pohađali su osam tjedana tečaj meditacije, nakon čega su mogli bolje ovladati vlastitim strahovima i bolje spavati.

Preporuka

U slučaju psihoza ili kod bolesnika koji trpe jake bolove, meditativne vježbe ne smiju se izvoditi bez iskusnoga terapeuta, dok stručnjaci težim ovisnicima ove metode čak i ne preporučuju.

Andrea Fallent

Mag. Andrea Fallent za časopis active beauty piše od prvog broja (2003). Stručna područja ove diplomirane veterinarke i novinarke specijalizirane u području medicine su zdravlje, prehrana i sport. Odgovorna je i za stranicu Savjet stručnjaka u kojoj se obrađuju aktualne teme iz područja zdravlja u suradnji s liječnicima.

Prema gore
OKViše informacija