Menu

Vitamin C i cink: podizači imunološkog sustava

Otkrit ćemo Vam zašto su vitamin C i cink važni za naše tijelo.

Home » Zdravlje » Vitamin C i cink: podizači imunološkog sustava - 10.2020

Otkad je pandemija koronavirusom dio naše svakodnevice, želimo naš imunološki sustav držati u formi koliko je moguće. U tu svrhu posežemo za dodacima prehrani. To može pomoći – ali o tome trebate znati neke stvari. Pitali smo stručnjaka: prof. dr. Udo Zifko.

Prvo najvažnije! Ako želite uzimati dodatke prehrane, trebali biste imati u vidu sljedeće: „Ako netko želi duže vrijeme uzimati više preparata, trebao bi se vrlo točno informirati o sastojcima pojedinih preparata, dnevnoj potrebi pojedinih tvari i mogućim posljedicama predoziranja. I: obvezno se konzultirati s liječnikom ili liječnicom!“ Ali ako se neki preparat uzima kratko vrijeme, prema Zifku ne može se mnogo pogriješiti.

Vitamin C ne štiti od bolesti

Vitamin C ima mnogo funkcija u tijelu. „Najviše nam je potreban za imunološki sustav jer pomaže imunološkim stanicama u stvaranju antitijela.“, kaže Zifko. „Vitamin C je važan i za zgrušavanje krvi i izgradnju stanica.“ Dnevna potreba iznosi oko 80-100 mg. Iako mnogi tijekom prehlade posežu za tabletama vitamina C, studije su pokazale: Kada je hunjavica već počela, preparati vitamina C ne mogu skratiti trajanje i težinu bolesti. I uz to: Preparati vitamina C ako se uzimaju preventivno vjerojatno ne štite od toga da se oboli.

Ali: Postoje iznimke. Jer pri velikoj hladnoći zimi ili kod snažnog tjelesnog opterećenja vitamin C može preventivno pomoći protiv prehlade. Prema više studija, uzimanje vitamina smanjuje vjerojatnost prehlade za oko 50 posto.

Ima li nuspojava?

Putem prehrane gotovo da nije moguće uzeti previše vitamina, dakle predozirati se vitaminom: Ako je spremište vitamina C u tijelu puno, vitamin se neće spremati, već će se izlučivati putem urina. Stoga kratkoročno gotovo da nema nuspojava. „Trajno predoziranje vitaminom C međutim može dovesti do zakiseljavanja i stvaranja bubrežnog kamenca“, kaže Zifko.

Ako netko želi pokriti svoju potrebu za vitaminom C putem svoje prehrane, za to su najbolji voće i povrće. Limuni i naranče, ali i kivi i paprika bogati su vitaminom C. Međutim skorbut, bolest uzrokovana nedostatkom vitamina C, je danas praktički iskorijenjena.  Pomorci su nekada na dugim plovidbama bolovali od skorbuta kada na brodu dugo nisu imali hrane bogate vitaminom C.

Cink može skratiti trajanje prehlade, ali ….

… Cink je škakljiviji od vitamina C jer previše cinka može štetiti tijelu – premalo također. Taj teški metal može prouzročiti nuspojave: Kod dugoročnog i ekstremnog predoziranja cink može prouzročiti znakove trovanja i promijeniti krvne stanice. Ako netko duže vrijeme uzima cink izolirano i koncentrirano, umjesto da jača svoj imunološki sustav, on mu šteti.

Ali i premalo nije dobro: Nedostatak cinka se na primjer odražava kroz loše zacjeljivanje rana i česta oboljenja. Nedostatak cinka kod djece može se prepoznati po tome da su vrlo nemirna. „Mnogi roditelji zabunom misle da se radi o ADHD-u. A često je uzrok tome nedostatak cinka“, navodi stručnjak Zifko. Ako se nadoknadi, djeca su sposobnija učiti i mogu se bolje koncentrirati. Uostalom: I nedostatak sna može se kod djece odraziti nemirom i smanjenom koncentracijom te se ponekad prebrzo klasificira kao ADHD.

Cink: Hitna mjera kod prehlade

Odrasli koji svakodnevno uzimaju oko 20-25 mg cinka su na sigurnoj strani. Kod djece je to ovisno o dobi i spolu između jednog i deset miligrama. Zašto nam je potreban cink? Antioksidans je prije svega važan za obnovu stanica. „Cink ima posebno zaštitni učinak za stijenke stanica i žila“, navodi stručnjak. Cink je važan i kod imunološkog sustava jer proizvode razgradnje, ali ne iskoristive aminokiseline, razgrađuje u krvotoku.

Ako se netko akutno prehladi, može posegnuti za dodatkom prehrani s cinkom.  „Uzimanje cinka ima svoj učinak i tijekom bolesti: Može se skratiti proces liječenja“, kaže Zifko. I to za jedan dan. To pokazuju studije. Za to se mora unutar 24 sata nakon prvih simptoma uzeti najmanje 75 mg cinka. I to svakodnevno (i isključivo) za vrijeme trajanja prehlade. Ali to međutim ne utječe na težinu prehlade. I za preventivni učinak do sada nema potvrda. U svakom slučaju razgovarajte o uzimanju cinka sa svojom liječnicom ili liječnikom.

Prema gore
OKViše informacija