Menu

Savjet stručnjaka: O napadima gladi

5 pitanja. I 5 odgovora dr. Ivane Molnár.

Home » Život » Savjet stručnjaka:O napadima gladi - 02.2016

Dr. Ivana Molnár piše o napadima gladi.

Što se zapravo krije u pozadini napada glađu?

Pri niskoj razini šećera u krvi i prvome osjetu gladi instinktivno imamo želju za unosom namirnica bogatih ugljikohidratima. Njih tijelo brzo prerađuje pa su oni podatni za brz unos energije. No nakon kratkog vremena opet osjetimo glad jer se razina šećera u krvi smanjuje uslijed lučenja inzulina i cijeli proces se ponavlja. Slično se događa kada duže vrijeme  u organizam unosimo manje količine kalorija. Tijelo je opterećeno napadima velike gladi, a uz to, organizam je programiran na preživljavanje. Ako ste i ranije konzumirali visokokaloričnu, masnu ili slatku hranu, onda će tražiti nove, velike doze jer su se pri takvome unosu hrane pokazivali sjajni rezultati pa ih organizam i pamti kao pozitivne.

Ima li i drugih uzorka?

Velika glad može upućivati na tjelesne ili psihičke bolesti. Ako redovito nastupa, uzroke je moguće tražiti u metaboličkim oboljenjima kao što su Diabetes mellitus ili poremećaj rada štitnjače. Mogući uzročnici su i poremećaji prehrane poput bulimije ili kompulzivnog prejedanja (binge-eating) kojima povod nije želja za redukcijom tjelesne težine. Faktori poput stresa, nedostatka sna, dijeta, jakih emocija, predmenstrualnog sindroma (PMS), unosa određenih lijekova ili migrene  mogu uzrokovati veliku glad pri čemu je važno da vaš liječnik utvrdi uzroke i u skladu s njima vas i liječi.

Koje namirnice potiču veliku glad?

Muffins Cupcakes Heißhunger

Lažni prijatelji. Sladila, light proizvodi ili gazirana pića podižu razinu inzulina vrlo brzo i stvaraju nove potrebe za hranom.

Osobito šećer i proizvodi koji sadrže sladila djeluju na brzo povećanje razine inzulina u krvi. Light-proizvodi, limunade i namirnice koje sadrže šećer poput kečapa, voćnog jogurta ili gotovih jela trebali bi se konzumirati u iznimnim situacijama. Isto vrijedi i za ugljikohidrate koji se brzo probavljuju. Sadrže ih namirnice poput bijeloga kruha, pahuljica i paste koje tijelo opskrbljuju energijom nakon čega se ubrzo ponovno javlja glad.  Proizvodi, pak, od punih žitarica, poslastice koje sami pripremimo i nemasni jogurt, male porcije orašastih plodova te namirnice koje su bogate bjelančevinama poput mahunarki, mesa i ribe, čine nas duže vrijeme sitima.

Koje trikove koristiti protiv napada gladi?

Najvažnija je pravilna i uravnotežena prehrana. Trebalo bi unositi namirnice visoke energetske vrijednosti koje će tijelo opskrbljivati zalihama energije na duže vremensko razdoblje. To uključuje cjelovite žitarice, voće, povrće, mahunarke (leća, grah i druge) i ribe. Nakon spavanja organizmu treba puno energije, te kvalitetan doručak sadrži veliki udio proteina kao jaja, nemasni sirni namaz ili integralni sendvič sa šunkom.

Dodatni savjeti protiv gladi: Uzmite si dovoljno vremena za obrok. Osim toga, trebalo bi izbjegavati manjak sna, stres, ali i dosadu.

Vrlo lako se naviknemo na slatkiše i slane grickalice među obrocima. Osobe koje se ipak ne mogu odreći slatkiša bi ih trebali konzumirati neposredno nakon glavnog jela. Također, savjetujemo da redovito pijete vodu, osobito prije jela je preporučljivo popiti čašu vode sporo.

Postoje li zdrave alternative za grickanje?

Pogodna rezerva za sprječavanje gladi su neslani rižini i kukuruzni vafli. Šaka oraha i voća su isto zdrave grickalice. Osim toga, postoje brojni recepti za slastice bez šećera odnosno slastice s cjelovitim namirnicama koje ubrajamo u zdrave grickalice.

Odgovori

Dr. Ivane Molnár
Liječnica opće prakse, Klosterneuburg

Andrea Fallent

Mag. Andrea Fallent za časopis active beauty piše od prvog broja (2003). Stručna područja ove diplomirane veterinarke i novinarke specijalizirane u području medicine su zdravlje, prehrana i sport. Odgovorna je i za stranicu Savjet stručnjaka u kojoj se obrađuju aktualne teme iz područja zdravlja u suradnji s liječnicima.

Prema gore
OKViše informacija