Menu

Kako uspješno provoditi promjene? Ovaj put za ozbiljno!

Home » Nadahnuće » Psiha » Kako uspješno provoditi promjene?Ovaj put za ozbiljno! - 12.2017

Naravno da nas ljuti kada ne možemo primijeniti pozitivne novogodišnje odluke, no ipak moramo biti blagi prema samima sebi jer nije jednostavno mijenjati svoje navike. Duboko su u nama ukorijenjeni obrasci prema kojima smo godinama postupali na određeni način. Unatoč tome, uvijek postoji nada. Uz nekoliko trikova i vi ćete ove godine uspješno primijeniti svoje dobre novogodišnje odluke.

Svake godine iznova sastavljamo popis novogodišnjih odluka: nikada više neću pušiti; napokon ću se više baviti sportom; manje ću trošiti. I samo šest tjedana kasnije evo nas u pripitom stanju kako nazivamo bivše partnere ili džogiramo do prvog dućana da bismo kupili čips. Najkasnije nakon drugog takvog stanja opijenosti potpisat ćemo vlastitu kapitulaciju i, naživcirani, kritičaru u sebi priznati da je bio u pravu kada je govorio da nikada nećemo uspjeti u svom naumu.

Normalno je što smo ljuti kada ne možemo provoditi pozitivne novogodišnje odluke. No moramo biti blagi prema sebi jer nije jednostavno mijenjati navike. Duboko su u nama ukorijenjeni obrasci prema kojima smo godinama postupali na određeni način. Sve što radimo, utječe na stvaranje neuronalnih veza u mozgu. Što češće ponavljamo neku radnju, to će jača biti takva jedna veza. To znači da se u našoj glavi stvara svojevrsna „autocesta“ koju slijedi naš autopilot. Upravo zato ćemo u stresnim situacijama posegnuti za cigaretom.

Naš autopilot ima samo dobre namjere

Nije evolucija pogriješila, učinivši nas ljude robovima navika. Rutinske radnje koje obavljamo u svakodnevnom životu, pružaju nam oslonac i orijentaciju. Između 30 i 50 posto radnji koje svakodnevno obavimo, mogu se svesti na rutinske postupke. Bez rutine bismo brzo bili preopterećeni, postavljali bismo si pitanja, kao na primjer, kako se brzo vozi automobil, u kojem smjeru se ide prema mom uredu, čemu služi mala četka koja stoji u kupaonici, pored umivaonika.
Naš autopilot pomaže nam tijekom dana i tako štedi energiju koju bi inače potrošio naš mozak. Pristupimo li mu na lukav način, pomoći će nam da usavršimo pozitivne navike.

Koliko je vremena potrebno da se neuronalna staza pretvori u brzu cestu s više trakova? Odgovor na to pitanje nije sasvim jasan. Neki pričaju o 21 danu, neki o osam tjedana. Prema istraživanju provedenom na Sveučilištu u Londonu potrebno je u prosjeku 66 dana da se neko ponašanje pretvori u naviku. Navedeno razdoblje jako ovisi o tome koliko je određeni obrazac „uhodan“.

Činjenica je da će nam biti lakše što ustrajnije radimo na tome. Radnje koje obavljamo, olakšava rutina. Ako želimo redovito trčati ili meditirati, onda bismo to trebali činiti uvijek u isto vrijeme (na primjer, svaki drugi dan, neposredno nakon buđenja). Čak bismo možda mogli razviti kakav ritual (navečer ostaviti tenisice za trčanje pored kreveta; meditirati uvijek na istom mjestu…). Tako nas nov obrazac ponašanja pretvara u trkače i pošteđuje nas nebrojenih rasprava sa samima sobom oko toga zašto bi bilo bolje trčanje odgoditi za kasnije, za sutra, za sljedeću godinu…
No zašto to često ne funkcionira? „Stječem dojam da tipične novogodišnje odluke nisu plod naših unutarnjih želja,“ ističe Kerstin Wiesauer, osobna trenerica koja pruža podršku ženama u realiziranju svojih snova.

„Često se odlučujemo za one stvari koje bismo ‘trebali’ napraviti, kao što je na primjer smanjenje ili potpuni prestanak pušenja. No pritom nismo vođeni strašću i vrlo brzo nam ponestane potrebna motivacija.“ Svojim klijenticama rado preporučuje da u sebi razviju viziju dana kada će njihovi snovi biti ostvareni. „Tu vrlo brzo primijetim igra li sama novogodišnja odluka ikakvu ulogu u tom danu ili je samo bila riječ o impulsu koji je došao izvana,“ ističe stručnjakinja.

Bez motivacije ne ide

Ako u sebi razvijete snažnu viziju, onda ćete pronaći i motivaciju kako biste viziju i ostvarili. „Preporučljivo je svaki dan odvojiti nekoliko minuta kako bismo se uživjeli u zadanu viziju, i to svim svojim osjetilima,“ ističe Kerstin Wiesauer. „Što vidim, čujem, osjetim, jednom kada sam došla do svoga cilja? Kada izgradimo emotivnu poveznicu i nešto poželimo srcem, a ne samo glavom, puno će snažnija biti i privlačna sila.“ Na kraju si možemo postaviti pitanje, što danas možemo konkretno napraviti da bismo se približili željenome cilju?

To je zgodna vježba koju možete provoditi ujutro i koja će vam omogućiti jedan sasvim drukčiji početak dana od onoga uobičajenog koji se sastoji od provjeravanja e-mailova ili pregledavanja news feeda na Facebooku.

Pozitivno privlači, negativno odbija

Važno je da su novogodišnja odluka ili vizija pozitivno formulirane. Često ostanemo pri nečemu što zapravo ne želimo. No poznato je da se energija usmjerava tamo gdje je usmjerena i naša pažnja („Energy flows where the attention goes“) i naš se mozak ne snalazi najbolje s nijekanjem i poricanjem.

Ako cijeli dan razmišljamo o tome kako više u uredskoj kuhinji ne želimo grickati kekse, onda ćemo vrlo vjerojatno u mislima biti neprestano u toj kuhinji pa ćemo u nekome trenutku u usta i ubaciti pokoju mrvicu. Puno bolje je u svijesti razviti pozitivnu unutarnju sliku, na primjer, o tome kako poslijepodne jedemo slatko voće. Pustite da vas ta slika polako počne privlačiti.

 Kerstin Wiesauer

„Kada put do cilja razlomimo na manje etape, postat će nam savladiv. Čak ćemo i uživati prelazeći ga.“

Moć malih koraka

Za uspješno provođenje promjena iznimno je važno pojednostaviti stvari što je više moguće. „Često doživim kako ljudi postavljaju jako visoke ciljeve i žele ih dosegnuti galopirajućim koracima,“ ističe Kerstin Wiesauer. „Onda se nađu pred jako teškim izazovom pred kojim ubrzo gube volju. Ako, pak, put razlomimo na manje etape, postat će nam savladiv. Čak ćemo i uživati prelazeći ga.“

Mali koraci bit će još lakši ako ih integriramo u svakodnevni život. Nekada je dovoljno nekoliko minuta dnevno kako bismo svoj život promijenili u pozitivnom smislu. Pritom nećemo morati raditi duge pauze. Većina promjena se izjalovi kada odustanemo, kada počnemo posrtati na putu njihova ostvarenja. Što učiniti kada ipak zapalimo jednu cigaretu ili kada ne uspijemo odoljeti još jednoj lijepoj bluzi? Najvažniji savjet je da ne odustanemo od svega. Jedan pogrešan korak ne znači da se moramo vratiti starom obrascu ponašanja. Nismo savršeni i bolje je da si oprostimo i da uvijek nanovo pokušavamo ispočetka.

U konačnici, promjena je jedina konstanta u našem životu. Moramo samo naučiti kako usmjeravati svoj brod i ako ustrajemo u tome i ne prepustimo se jedu, onda će sav vjetar puhati baš u naša jedra.

Savjeti kako uvesti promjene u vlastiti život

  1. provjerite radi li se doista o ciljevima koji dolaze iz vaše nutrine ili samo želite udovoljiti tuđim prohtjevima
  2. razvijte viziju koja će vas privlačiti. Kakav je to točno osjećaj kada dosegnete svoj cilj? Uvijek nanovo motivaciju povezujte s tim osjećajem!
  3. formulirajte svoj cilj što je pozitivnije moguće. Izbjegavajte negacije.
  4. provjerite stoje li vam na putu neke stare dogme u koje ste vjerovali (poput: nikada neću uspjeti; ja to ne mogu).
  5. podijelite put do ostvarenja svog cilja na što je moguće manje korake.
  6. nemojte se obeshrabriti kada napravite korak unatrag – oprostite samima sebi i nastavite dalje!
  7. promjene vam smiju pričinjati zadovoljstvo – i ne smiju biti okrutne i mukotrpne. Olakšajte si!
Prema gore
OKViše informacija