Menu

Pustite me van

Zašto je ljudima potrebna priroda.

Home » Nadahnuće » Pustite me van - 08.2019

Čovjek ima urođenu potrebu da živi u dodiru s prirodom – tvrde znanstvenici. I usput objašnjavaju zašto je sport na otvorenom bolji za duh i tijelo.

Nad svim vrhovima je mir. U vršcima svima jedva će živ i dašak još koji biti. Pjevanje ptica je stalo. Čekaj: još malo, pa ćeš počinut i ti.“ Te je riječi napisao Johann Wolfgang von Goethe, kada je na pješačenju kroz borove šume u Thüringenu stigao do vidikovca. Pogled na krajolik potaknuo ga je na odu o šumi koja je postala svjetski poznata.

Austrijski dramski pisac Felix Mitterer kombinira stvarnu povezanost s prirodom s poezijom. U „Märzengrund” govori o čovjeku koji je 40 godina živio kao pustinjak. „Često sam prolazio kroz finu kišu, kroz kišni plašt, i osjećao se jako društveno s drvećem, mahovinom, svaka je mala borova iglica nabubrila pod mojim bosim nogama i postala je moj prijatelj”, kaže njegov Elias, koji se već u ranoj dobi povukao na osamu u kolibi.

Ako vjerujete Arnulfu Hartlu, voditelju Instituta za ekomedicinu Paracelsus medicinskog fakultetu privatnog sveučilišta u Salzburgu, Mittererov pustinjak nije jedini koji voli prirodu. „Čovjek je u osnovi biofil”, znanstvenik objašnjava u „Standardu”. „Postoji urođena želja da živi u dodiru s prirodom.” Doista se čini da je naša vrsta programiran da traži blizinu šume, livade i planine – i to od rane dobi. Od opsežnih studija u 197-ima znamo da se djeca igraju u parkovima relativno malo na igralištima, ali rabe cijeli krajolik koji im je dostupan. Pritom najviše cijene upravo ona područja koja su zaboravljena od strane projektanata.

Neutemeljena je zabrinutost da bi na taj način mogli naštetiti prirodi. Iako tu i tamo uberu cvijet ili slome granu sa stabla da bi izgradili nešto s njom, to priroda može izdržati.

Blizina prirode osigurava opstanak

 

Djetetova želja za istraživanjem vlati trave, kukca i kore drveta više je od igre. Prema hipotezi biofila američkog biologa Edwarda O. Wilsona, emocionalna veza s prirodom ima visoki evolucijski značaj. Ljudi koji prate svoj prirodni okoliš pozorno u prednosti su pri preživljavanju od početka. Nije ni čudo, dakle, da pogled na cvijeće u cvatu, bujne krajolike i stogodišnja stabla još uvijek smiruje živce. Na kraju su indicije koji bi mogli biti korisni za očuvanje vlastite vrste na dohvat ruke.

Za razliku od djece koja se najčešće zbog roditeljske zabrane ili zastrašujućih bajki kao što su Ivica i Marica ili Crvenkapica suzdržavaju da jure u najbližu šumu, odrasli imaju tendenciju da potiskuju svoju prirodnu potrebu za zelenilom. Većina ljudi danas provodi većinu svog života u zatvorenom prostoru i prema istraživaču SAD-a Nini Jablonski tako ugrožavaju svoje zdravlje. Nedostatak sunčeve svjetlosti oslabljuje imunološki sustav i povećava rizik od razvoja depresije. Američki su znanstvenici još otkrili: radnici u uredima koji imaju redoviti kontakt s prirodom rjeđe pate od mentalnih zdravstvenih problema.

Posebno zdrave crnogorične šume

Posebno povoljan učinak na zdravlje navodno imaju crnogorične šume. One izlučuju mnogo fotosinteze, a te tvari nisu odgovorni samo za to da miriše tako dobro u šumi, ona bi također trebala imati antibiotska svojstva. „Postoje indicije da šuma ima pozitivan učinak na zdravlje”, kaže Angela Schuh sa sveučilišta Ludwig-Maximilian u Münchenu na faz.net. „Ali mi smo još uvijek na samom početku sveučilišnih istraživanja.”

Ipak, postoji već mnogo zanimljivih otkrića. Nakon što je Jasenov krasnik oko 1990. i 2000. ubio oko 100 milijuna stabala u nekim američkim državama, u pogođenim je područjima umrlo mnogo više osoba od kardiovaskularnih i respiratornih bolesti nego prije.

Nizozemske studije pokazuju da stanovnici europskih gradova koji žive bliže parkovima imaju zdravstvene prednosti. Istraživači Sveučilišta za prirodne resurse i primijenjene bioznanosti u Beču pronašli su 180 znanstvenih radova o učincima šumskih krajolika na zdravlje, dobrobit i kvalitetu života, te su došli do zaključka da je zdravo već desetak minuta hoda u šumi. Poboljšava se dovod kisika u tijelu, smanjuje oslobađanje hormona stresa kortizola i povećava oslobađanje hormona sreće serotonina i dopamina. A Japanski su liječnici proučavali u bezbroju malih studija, kako samo 15 minuta boravka u šumovitim područjima ima pozitivan učinak na čovjeka. U Japanu je Shinrin Yoku – tzv. „šumsko kupanje” – već od ranih 80-ih dio nacionalnog zdravstvenog programa. Nije važno biti aktivan u sportu, već prije svega svjesno percipirati okoliš i crpiti snagu iz prirode.

Šuma je dobra, sport u šumi je bolji

Three mountain bikers on a singletrack above lake Ohrid in Macedonia

 

No ovo nije dovoljno prema Arnulfu Hartlu. „Lijepo je otići u šumu i samo sjediti u njoj – ali nećete imati isti učinak kao trčanje u šumi ili uzbrdo“, kaže stručnjak iz Instituta za ekomedicinu. On je i sam tijekom studije otkrio da se imunološki sustav muškarca više jača kada svaki tjedan hoda tjedan dana u Nacionalnom parku Hohe Tauern u Austriji, nego da trenira sedam dana u zatvorenom prostoru na pokretnoj traci.

Boravak u prirodi je dobar, ali kretanje u prirodi još je bolje. Naravno, to ne mora nužno biti park Hohe Tauern. Pješačiti – najjednostavniji i najnježniji oblik kretanja – možete bilo gdje. Do mnogih se ruta može doći iz većih gradova javnim prijevozom ili biciklom. To također jamči da nećete nepotrebno naškoditi prirodi koju biste željeli iskusiti na svom pješačenju. Pješačenje je rekreativna aktivnost koja je pogodna za gotovo sve. Jednostavni putovi često su pogodni čak i za malu djecu, starije osobe i osobe s invaliditetom. Posljednjih je godina postao trend bosonoge šetnje šumom – vidi i pustinjaka Felixa Mitterera. Ozljede se sprječavaju posebnom tehnikom pozornosti.

Ako je pješačenje ili hodanje možda previše dosadno, postoji mnogo drugih načina za kretanje u prirodi. Klasično trčanje na otvorenom nudi mnogo više raznolikosti i boljeg zraka nego na traci za trčanje u teretani. U međuvremenu, možete hodati i ekstra zeleno u cipelama od recikliranih materijala. Također, nordijsko hodanje i biciklizam dobre su prilike za vježbanje u prirodi.

Čak se vraća i dobra stara fitness staza. Jednostavne vježbe gimnastike za sve, na rubu šume ili puta, bile su popularne prije 40 godina, a to u postale i danas. Drugi su evergreeni penjanje – bilo na planine ili na drveće -, sportovi s loptom koji se mogu igrati na travnjaku te rafting ili vožnja kanuom u divljoj vodi, po mogućnosti čak i usred šume.

Čak i relativno mladi geocaching, neka vrsta modernog lova na blago s tehničkom opremom, danas je jedan od klasičnih ekološki prihvatljivih sportova u slobodno vrijeme. Pogotovo što je glavni moto zajednice takvih sportaša: „Cache in, trash out.“ Prevedeno: svako smeće pronađeno pri geocachingu prikuplja se i odlaže.

I na kraju, dalekoistočni oblici kretanja kao što su joga, qigong ili tai-chi mogu se izvrsno izvoditi, ako ne i bolje, na čistini šume ili u najbližem parku. Uz pjev ptica kao pozadinska glazba stičete potpuno nove dimenzije opuštanja.

Više raznolikosti za mozak

Osim toga, vježbanje na otvorenom ima mnoge prednosti koje klimatizirani studio ne može ponuditi, od toplinskih podražaja do trodimenzionalnog terena koji privlači više mišićnih skupina, do veće svijesti. Mozak je aktivniji vani. Osim toga, fizičke aktivnosti u divljini doživljavaju se kao manje naporne. To je zato što postoji više toga što se može vidjeti i čuti – i imate stvarni cilj pred očima. Kod planinarenja jednom stignete do vrha; na steperu, s druge strane, ne mičete se s mjesta. Postoji još jedan adut vanjskih treninga u zelenom okruženju: svježi zrak koji udišete.

Samo za osobe koje pate od alergija ovaj svjež zrak može biti lošiji izbor. Ali to ne znači da moraju ostati na traci za trčanje u teretani dok svi drugi izlaze u prirodu. Arnulf Hartl preporučuje da trenirate na većim visinama. Uostalom, zrak u planinama uglavnom nema čestica ni alergena.
Što nas dovodi do Goethea. Jer nad svim vrhovima je mir – čak i od dosadne peludi.

Prema gore
OKViše informacija