Menu

Okidačke točke: Riješite se bolova

7 savjeta za (samo)iscjeljenje.

Home » Zdravlje » Okidačke točke: Riješite se bolova - 01.2021

Ramena su Vam bolna, vrat je napet ili Vas ruka neprestano boli? Možda je uzrok u jednoj okidačkoj točki! I nju biste obavezno trebali liječiti.

Napeti vrat, bolovi u ruci ili leđima tipični su bolovi za odrasle. Posebno osobe koje puno i dugo moraju sjediti pred računalom se mogu prepoznati u ovome. No, što mnogi ne znaju: Okidač bolova – okidačka točka – često se nalazi sasvim negdje drugdje. Razgovarali smo s fizioterapeutom Peterom Stefanichom-Engelom o tome što su okidačke točke, kako ih se liječi i što sami možete učiniti protiv toga.

Okidačke točke: Sve što morate znati o tome

  1. Što je okidačka točka?

Okidačka točka je mjesto na kojem se mišić više ne može opustiti. Na tom mjestu više ne cirkulira krv, a ne dopremaju se više ni hranjive tvari i kisik. Jedna jedina okidačka točka velika je tek poput jednog kompleksa mišićnih vlakana, dakle, otprilike jedan mikrometar. No, bolovi koje takozvane miofascijalne okidačke točke mogu prenositi u mišiću često su veliki. Mogu se pojaviti u različitim regijama: „Okidačka točka u ramenu, primjerice, često isijava u ruku, a okidačka točka u stražnjici u nogu i stopalo“, objašnjava fizioterapeut.

  1. Gdje se najčešće pojavljuju?

Prema stručnjaku ovisi o tome koje mišiće najčešće napinjete: „Ako redovito radite u uredu i krivo pozicionirate miš, u jednom ćete trenutku imati problem u infraspinatusu, jednom mišiću u lopatici. Sportaši, pak, često imaju okidačke točke u području stražnjice.“

  1. Kako nastaju okidačke točke?

Točke u mišiću koje mogu odašiljati bol na druga mjesta u tijelu mogu imati više uzroka. Međutim, fizioterapeut Stefanich-Engel govori da su glavni uzrok:

  • Nezgode, primjerice padovi kod kojih se moramo osloniti i traume podizanja tereta – dakle, dizanje puno toga na pogrešan način – kod kojih prenaprezanje u mišiću dovodi do toga da se on skupi i više ne opušta.
  • Preopterećenje: i to ne samo fizičko prekomjerno naprezanje, nego i psihičko. Jer naša duša igra važnu ulogu kod okidačkih točki – stres i brige povećavaju napetost u tijelu. „Ako to predugo potraje, tijelo će reći: Ne mogu se više dovoljno opskrbljivati kisikom.“ Posljedica: povećana generalna napetost zbog koje mogu nastati okidačke točke.
  1. Kako se liječe?

S obzirom da su okidačke točke tako sićušne, vrlo ih je teško pronaći. Zbog toga ih fizioterapeut ili osteopat rijetko može u samo jednom tretmanu rastvoriti. „Najvažnije načelo kod fizioterapeutskog tretmana: Stvori cirkulaciju!“ To znači: pritiskanje, masiranje, kružni pokreti, čaše za cupping, infracrvene zrake, terapija ultrazvukom, udarni valovi ili masažni valjak. Posebno dobro s gledišta stručnjaka funkcionira posebna akupunkturna tehnika, takozvani dry needling.

  1. Mogu li sam/a liječiti okidačke točke?

Mnoge osobe kod bolova u mišićima ili zglobovima instinktivno posežu za izvorima topline poput termofora, grijaćih flastera itd. No, kod okidačkih točki toplina samo uvjetno pomaže. Jer toplina ne dopire u dublje slojeve kože. „Samo kod okidačkih točki u vratu – gdje je koža tanja – može pomoći infracrvena svjetiljka“, govori stručnjak.

Za druga mjesta savjetuje: „Pritisnite koliko god možete i izdržite – palce, komadićem drva, masažnim valjkom ili nekim drugim predmetom koji vrši točkasti pritisak.“ Međutim, važno je pravilno doziranje terapije: Ne tretirajte jedno mjesto svaki dan, inače će patiti pogranične žile i živci. Stoga uvijek ostavite tri dana između pojedinačnih tretmana.

  1. Kako tijelo reagira na neliječene okidačke točke?

Jedna jedina okidačka točka može, ako je se ne liječi, itekako dovesti do dalekosežnih fizičkih promjena. U medicini se tada govori o sindromu miofascijalne boli. Bolovi u tom slučaju nisu jedine posljedice jer terapeut Stefanich-Engel kao dugotrajne posljedice poznaje:

  • Mišićna slabost u pogođenom području.
  • Ograničena pokretljivost, primjerice ramena.
  • U određenim okolnostima može doći do zakazivanja regulacije topline i hladnoće ruku – kada se na jednoj ruci brže znojimo ili smrzavamo.
  • Posljedica mogu biti koordinacijske smetnje kada zbog dugo neliječene okidačke točke u stražnjici nastane poremećaj percepcije dubine – tada češće zapinjemo nogama.
  1. Koja je prevencija za nastanak okidačkih točki?

Pad ćete teško moći spriječiti. Ali zato itekako preopterećenje i to na sljedeći način:

  • Pravilna njega mišića je prevencija za nastanak okidačkih točki. Sport i kretanje trebali bi obuhvaćati odn. trenirati sljedeće komponente: kondicija, opskrba kisikom na svježem zraku, vježbe snage i istezanje. „To osigurava optimalan rad metabolizma u mišićima.“ Prikladno sportovi su: joga, pilates, CrossFit.
  • Vodite računa o zdravoj i uravnoteženoj prehrani.
  • K tome izbjegavajte (koliko je moguće) psihičke faktore zbog kojih ste trenutno pod stresom.
  • Rasteretite svoja ramena! Uredska stolica i stol trebali bi biti ergonomski dobro podešeni. I miš treba biti smješten ravno ispred tijela – dakle, tamo gdje se na prijenosnom računalu nalazi dodirna ploča.
Prema gore
OKViše informacija