Active Beauty
Megatrendovi: Pogled u budućnost

Istraživanje budućnosti.

Megatrendovi: Pogled u budućnost

Uz pomoć podataka od danas istraživači budućnosti prognoziraju megatrendove od sutra. Jedno je sigurno, živjet ćemo drugačije nego što mislimo.

Lijep pogled pričinjava zadovoljstvo – pranje prozora ipak nešto manje. Prema upitniku instituta Spectra u Linzu, pranje je prozora najomraženija obveza Austrijanki i Austrijanaca u domaćinstvu, nakon toga slijedi glačanje pa čišćenje toaleta. Srećom, u budućnosti ništa od toga više neće biti potrebno. „Pametni sustavi za domaćinstva u budućnosti će obavljati najneugodnije rutinske zadatke“, predviđa kulturni antropolog Lena Papasabbas iz Instituta za budućnost u istraživanju IKW „Nova čistoća“. Roboti koji usisavaju i kose travu već su pronašli put u neka domaćinstva. Mogli bi uslijediti pametni strojevi za čišćenje prozora koji samostalno otkrivaju je li staklo čisto, jednako kao i hladnjak koji analizira svoj sadržaj te potom predlaže recepte za kuhanje ili pak ormari koji peru i glačaju rublje. Primjerice, prepoznaju nedostatak sredstva za čišćenje ili prethodno utvrđene granične vrijednosti zaliha čokolade.

Sve postaje virtualno

Budućnost digitalizacije neće utjecati samo na domaćinstvo, već i na mnoge druge aspekte svakodnevnog života. Intervjui za posao, sastanci, potraga za partnerima, kontakt sa strancima i prijateljima, sve će prijeći u online sferu. Fizička prisutnost i stvarni kontakt u mnogim vezama više neće biti od presudne važnosti, već dodatna mogućnost.

Za neke će se u budućnosti život odvijati u virtualnom svijetu, većina će razvoj koristiti kao nadopunu i olakšicu u svakodnevnici. Uslužne će se djelatnosti, od spremačica do dostavljača namirnica, u budućnosti rezervirati online – ocjene drugih korisnika poslužit će kao pomoć za tu potražnju. Platforme za zajednice susjeda služit će kao prostor za razmjenu i olakšat će proces posuđivanja namirnica. Pomoću aplikacija obitelji i višečlana domaćinstva mogu transparentno i jednostavno organizirati kućanske poslove i uvezati svoje popise za kupnju. Za motivaciju će poslužiti bodovni sustav ili online igrice poput Chore Warsa na čijoj će osnovi osobe koje obave određeni zadatak u stvarnosti biti nagrađene.

Hygge protiv digitalizacije

Osim mnogih mogućnosti za automatizaciju i pohranjivanje, u budućnosti će postojati nova svijest o tjelesnim aktivnostima u vlastitom domu. „Ljudi koji na poslu provedu mnogo vremena odrađujući psihičke poslove traže mogućnost ravnoteže“, objašnjava Papasabbas u IKW istraživanju. „Bilo da je riječ o vrtlarstvu, domaćinstvu, pletenju, šivanju ili pravljenju marmelade, dom će postati mjesto za opuštanje i povlačenje, mjesto kvalitetnog vremena s obitelji i prijateljima te realna protuteža stalnoj dostupnosti i postojanosti na društvenim mrežama.“

Trend se zove „Hygge“ što znači udobnost i kućna atmosfera u krugu najdražih, a potječe iz skandinavskog govornog područja. Aktivan rad i uređivanje vlastitog doma nije samo dio toga, već može doprinijeti vlastitom spokoju. Jednako kao što mnogi već sada smatraju da su kuhanje i vrtlarstvo hobi, tako će i čišćenje i pranje izazvati ugodno „flow“ iskustvo i kao aktivna tjelesna aktivnost stvoriti ravnotežu između osjetila i užurbane svakodnevnice. A podrazumijeva se da će uređaji i proizvodi ispunjavati rastuće zahtjeve održivog razvoja i ekostandarda jer će se u budućnosti razvijati i svijest o okolišu.

Domaćinstvo će postati muževno i seksi

Tko se odluči protiv robota i – djelomice – samostalno obavlja kućne poslove, želi prije svega jedno, zabavljati se. To naravno vrijedi i za muškarce koji će u godinama koje slijede imati sve veću ulogu u radu kućanskih poslova i općenito u domaćinstvu. Razlog tomu nije samo činjenica da će u budućnosti rasti višečlana i jednočlana domaćinstva, u kojima će muškarci morati voditi računa sami o sebi, već i činjenica da će muški spol općenito izgubiti na društvenoj odgovornosti. Već danas postoje bezbrojni životni koncepti, poput udruženih obitelji, istospolnih veza, svjesnog nemanja djece, zajedničkog života prijatelja do starosti ili klasičnog života u dvoje (parovi), u kojima domaćinstvo sve više postaje predmetom zanimanja muškaraca.

Time će, osim zahtjeva kada su u pitanju kvaliteta, održiv razvoj i funkcionalnost, na važnosti dobiti i inovativni dizajni, reprezentativnost i tehničke igrarije – ne samo kada su u pitanju roštilj ili aparat za kavu, već i perilice rublja, posuđa te sredstva za čišćenje zaduženi da svjesno odabrani poslovi postanu pozitivni doživljaji, a pripadajući uređaji statusni simboli.

Ljepota nije sreća

Spolovi će se također približiti jedni drugima i to ne samo kada je u pitanju domaćinstvo, već i kada je u pitanju beauty njega. Za pet do sedam godina, kako predviđaju stručnjaci, postojat će odjeli za kozmetiku za muškarce – u zemljama poput Japana i Južne Koreje već postoje upiti za takvo što. Izgled nikada nije bio važniji; takozvana selfie generacija za normu postavlja insceniranu ljepotu, a „Instagrammability“ (dakle, predstavljanje na društvenim mrežama) vlastitog „ja“ kao relevantno mjerilo. Sve je više muškaraca spremno posegnuti za pomagalima kako bi napravili savršenu sliku o sebi. To počinje s make upom i njegom, a ide sve do estetskih operacija jer dobar izgled više ne slovi kao prirodom dana sreća, već kao nešto što čovjek prilagodljivo može oblikovati. Upravo to pojačava pritisak da iz sebe izvučemo ono najbolje moguće. Napor koji se u to ulaže u idućim će se desetljećima izjednačiti između muškaraca i žena.

Prirodno je novo lijepo

Predstavljanje samih sebe na društvenim mrežama, porast broja filtera i programa za obradu fotografija u budućnosti će još više rasti – vrhunac još uvijek nije dosegnut. Upravo će to izazvati konkurentski trend: želju za autentičnošću, prirodnosti i različitosti. Umjesto da se trči za nedostižnim idealima, težit će se novim idealima koji online postoje za svaki ukus, svaku veličinu i svaku dob. Ljudi s albinizmom, transrodne osobe, modeli s protezama, problemima s pigmentacijom ili tetovažama preko cijelog tijela – sve što odudara od jednoobraznosti djeluje posebno autentično i zanimljivo, čak i na modnim pistama.

Jednako će raznovrsna u budućnosti biti ponuda proizvoda za njegu koji će biti pravljeni za svakog kupca pojedinačno. „Za pedeset godina genetički će testovi pokazati koji pigmenti, kompleksnost, alergije i osjetljivosti prevladavaju na vlastitom tipu kože“, otkriva Lena Papasabbas u drugom IKW istraživanju budućnosti naslovljenom „Novo lijepo.“ Prema tim spoznajama automatski bi se proizvodili proizvodi koji odgovaraju određenom tipu kože.

Dobro došli u (ne)mirovinu

Statistički gledano, životna se očekivanja svakodnevno povećavaju od četiri do pet sati. Za deset godina nadodat će se ukupno dvije godine. Izgledi da ćemo većinu tog vremena provesti u dobrom zdravlju zaista su dobri. Već danas je generacija 65+ vitalnija i aktivnija nego što su to bili njihovi djedovi i bake. Prema Institutu za budućnost, taj će trend još više rasti. U trenutku kada takozvana „generacija Y“ dostigne mirovinu trebalo bi se više govoriti o „nemirovini“ jer mir i suzdržanost više neće biti obilježje umirovljenika.

Djeca osamdesetih do ranih nultih godina odrasli su kao generacija sladokusaca – statusno razmišljanje, razmetanje i prestiž izgubili su na važnosti. Mnogo su važniji samoostvarenje i kvaliteta života, svjesno uživanje i prikupljanje iskustava. Takav stav pratit će ih do starosti tako da će mnogi free ageri putovati, upustiti se u nove poslovne i obiteljske početke te iskoristiti (ne)mirovinu da si ostvare dugo sanjane želje.

Bogat je onaj tko ima vremena

Kako bi mogao izgledati život za 50 godina? Institut za budućnost omogućava pogled u kristalnu kuglu: u budućnosti će postojati mnogi senzori koji će mjeriti ritam spavanja, prehrambeno ponašanje i raspoloženje. Ujutro nitko neće morati razmišljati što će obući jer govorni će interface prikazati prijedlog oblačenja utemeljen na osnovi vanjske temperature i planera prije nego se „samovozeći“ automobil parkira ispred ulaznih vrata. Ako ste pak dogovorili termin kod frizera, umjetna će inteligencija izračunati koja frizura najbolje odgovara crtama vašeg lica i stvorit će poveznice na društvenim mrežama.

Uz to će postojati savršeno usklađen program za sport, prehranu, dodatke prehrani i kozmetiku koji će algoritam individualno filtrirati u cilju dobivanja maksimuma kada su u pitanju izgled, zdravlje i udobnost. A dok roboti obavljaju dosadne rutinske poslove, ostaje vam dovoljno vremena kako biste se posvetili zanimljivim stvarima, kvalitetnom vremenu s najmilijima i razmišljanju o filozofskim aspektima života.

Pregled megatrendova

Od 1998. godine tim istraživača trendova, stručnjaka, autora i poduzetnika u Beču i Frankfurtu na Majni istražuje koje su promjene karakteristične za sadašnjost i koji se zaključci iz toga mogu izvući za budućnost. Pritom se analizira na koji način takozvani „megatrendovi“ utječu na ljude, kulturu i ekonomiju. (zukunftsinstitut.de)

Individualizacija
Dok klasične večeri provedene s obitelji, država i religijska pripadnost sve više gube na utjecaju, raste pojedinačna sloboda. Time raste i pritisak pri donošenju odluka, a uz to postoje mnogi prekidi, obilaznice i novi početci tijekom života.

Gender Shift
Svijet u kojem dominiraju muškarci mijenja se, a to donosi mnoge promjene u poslovnom i privatnom životu. Spolne uloge gube na obveznosti i svatko ima slobodu iznova se (neprestano) otkrivati.

Umreženost
Umreženost podrazumijeva organizaciju ljudi na mreži kojom upravlja internet. Razmjena se odvija u online zajednicama, uslužne se djelatnosti dogovaraju putem portala, a u pametnom domu umreženi uređaji pomažu vlasnicima u svakodnevnim zadatcima.

Nova ekologija
Ekološka osviještenost u stalnom je porastu neovisno o tome je li riječ o prijevozu, prehrani, odjeći, kozmetici ili drugim aspektima života. BIO se sada povezuje sa sigurnošću, zdravljem i visokom kvalitetom. Važna je transparentnost – aplikacije za analize koriste se za preglednu kupnju.

New Work
Promjena iz industrijskog društva u društvo znanja promijenila je i poslovni svijet – traže se uslužna orijentacija, informacije i kreativnost. Granica između privatnog i poslovnog primjetno nestaje, no ipak work – life ravnoteža važnija je nego ikad prije.

Silver Society
Društvo postaje starije, ali ljudi ostaju mladi i aktivni. Tradicionalna je mirovina iza nas, umjesto toga umirovljenici aktivno sudjeluju u društvenom životu – kasnim studiranjem, volonterskim radom ili produljenim radnim vijekom.

Kultura znanja
Osim što raste znanje, mijenja se i način ophođenja prema informacijama. Znanje sve više postaje zajedničko dobro i globalno stanje obrazovanja sve više raste. To ne mijenja samo tržište rada, već zahtijeva doživotno nadograđivanje i učenje.

Urbanizacija
Time se ne misli samo na porast gradova i promjene (životnog) prostora, već i na način življenja i razmišljanja koje karakterizira umreženost i mobilnost.

Globalizacija
Međunarodna povezanost u budućnosti postat će sve intenzivnija, bilo da je riječ o povezanosti između gradova, društava, institucija ili pojedinaca. Sve veća kompleksnost sa sobom donosi izazove, ali i mnoge mogućnosti i pozitivne učinke.

Zdravlje
Kao središnji životni cilj zdravlje je duboko ukorijenjeno u svijest i ide ruku pod ruku sa zadovoljstvom i životnom kvalitetom. Ljudi se susreću na istoj razini sa zdravstvenim sustavom i traže životno okruženje koje potiče zdrav život.

Mobilnost
U 21. stoljeću sve će više rasti potreba za mobilnošću i sa sobom donijeti različite oblike mobilnosti. Tehnički razvoji i osobne potrebe određuju kretanje i u mrežnom i u stvarnom svijetu.

Sigurnost
Kada pratimo vijesti, mogli bismo reći da se svijet nalazi pred propasti – jedna kriza slijedi za drugom. Pritom život postaje sve sigurniji. Ipak, društvo je pod stalnim oprezom i potreba za sigurnošću veća je nego ikad prije.