Active Beauty
Inicijativa protiv plastičnog otpada: skupljanje i smanjenje siromaštva

Socijalna udruga Plastic Bank viziju pretvara u stvarnost.

Inicijativa protiv plastičnog otpada: skupljanje i smanjenje siromaštva

Plastični otpad jedan je od najvećih ekoloških problema u svijetu. Danas do 100 milijuna tona pliva u oceanima. Veliki izazov s plastikom: u mnogim zemljama sakupljanje i recikliranje ne funkcioniraju. Međunarodna inicijativa za uklanjanje plastike s planeta je Plastic Bank, koju je 2013. godine osnovao David Katz u Kanadi.

Katz se smatra vodećom osobom u industriji održivosti, traženi je govornik TED-a i iznosi svoje mišljenje u nagrađivanom dokumentarnom filmu „A Plastic Ocean“ (Plastični ocean). Njegova socijalna tvrtka postavila si je za cilj rješavanje problema plastičnog otpada, istovremeno stvarajući mogućnosti za ljude u siromaštvu. U tu su svrhu osnovana mjesta za prikupljanje plastičnog otpada u otočnoj državi Haiti, jednoj od najsiromašnijih zemalja na svijetu. Lokalno će ga stanovništvo pokupiti i prije nego što dospije u oceane.

Zamijenite plastični otpad za novac

Na mjestima za prikupljanje otpad se sortira i važe. Zatim se može zamijeniti za novac, robu ili usluge kao što je gorivo za kuhanje ili mogućnost punjenja mobilnih telefona. Na taj način projekt pomaže smanjiti siromaštvo pretvarajući otpad u valutu. Prikupljena se plastika reciklira i ponovno rabi u tvrtkama kao što je Henkel. Do danas je na Haitiju osnovano oko 35 sabirnih centara, a 2000 stanovnika prikupilo je više od tri i pol milijuna kilograma plastičnog otpada. U međuvremenu postoje i sabirni centri u Brazilu, Indoneziji i na Filipinima.

Plastični otpad kao osnova društvene inicijative

Henkel je prva globalna tvrtka za široku potrošnju koja je sklopila partnerstvo s tvrtkom Plastic Bank. Od 2017. godine postoji zajednički cilj. Zahvaljujući Henkelovoj podršci, na Haitiju su otvorena još tri centra za sakupljanje plastike. Nakon uspješnih pilot projekata, Henkel će od ljeta 2019. upotrebljavati tzv. društvenu plastiku u raznim pakiranjima proizvoda. Tijela PET boca proizvoda za čišćenje Pro Nature marke Pril izrađena su od 100 % stare plastike. Četvrtina je prikupljena i prerađena na Haitiju. U odjeljku ljepote nalazi se posebno izdanje: Tijela boce Nature Box „Meeres Glück“ sastoje se od 100 posto reciklirane plastike, od kojih je polovica „društvena plastika“. Za Henkel svake se godine obrađuje oko 200 tona društvene plastike.

Razgovor s Davidom Katzom, osnivačem i izvršnim direktorom inicijative Plastic Bank.

Vrijednost plastičnog otpada – i kako ljudi iz Haitija imaju koristi od toga.

Kako je došlo do ideje za Plastic Bank?

Odrastao sam na otoku daleko od zapadne Kanade i proveo cijeli svoj život na obalama. Još kao dijete gledao sam kako se plastika nakupila na plažama. Možda sam zato nekoliko desetljeća prije ostalih shvatio da je to smeće i da će se toga nagomilati ogromno brdo. Ideja za Plastic Bank bila je rezultat svega što sam do sada doživio.

Što stoji iza vaše vizije da se ne odreknete plastike, već da je bolje reciklirate?

Kao poduzetnik, nisam nadahnut problemskim razmišljanjem, već pronalaženjem rješenja. Kada bi svaka plastična boca vrijedila pet eura, ne bismo je vidjeli u prirodi ili u moru. Problem nije u plastici, već u načinu na koji klasificiramo vrijednosti. Ako bismo svi zajedno prestali upotrebljavati plastiku, eliminirali bismo vrijednost materijala – a time i sve ekonomske mogućnosti da ga sakupimo i recikliramo. Naravno da smo jaki protivnici jednokratnih materijala. No, ostatak materijala treba cijeniti, prikupljati, stavljati u promet i pretvarati u novac umjesto otpada.

Kakve povratne informacije dobivate od stanovnika koji skupljaju plastiku kada ste na Haitiju? Kako to poboljšava njihov život?

Haiti je nevjerojatno mjesto. Kraj siromaštva mnogih ljudi pravi je dar koji ja tamo vidim. To je duboko iskustvo kada netko prvi put kaže da s optimizmom može gledati u budućnost, ima nadu da će njegova djeca učiti, postati poduzetnici ili otvoriti štedni račun. Mnogi ljudi imaju svoju sudbinu u svojim rukama po prvi put. Primjećuju: što više rade, to više novca zarađuju.